Ledarskap och utveckling - framtidens äldreboenden, utvecklingsarbete för bättre omsorg

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där (Sören Kirkegaard)
Utvecklingsarbete på äldreboenden är avgörande för att förbättra kvaliteten på vården och öka livskvaliteten för de boende. Genom att ständigt söka nya metoder och implementera innovationer kan äldreboenden erbjuda en tryggare och mer stimulerande miljö för de äldre.

Foto: Mostphotos

Framtidens äldreboenden: utvecklingsarbete för bättre omsorg


Utvecklingsarbete på äldreboenden är avgörande för att förbättra kvaliteten på vården och öka livskvaliteten för de boende. Genom att ständigt söka nya metoder och implementera innovationer kan äldreboenden erbjuda en tryggare och mer stimulerande miljö för de äldre.

Det pratas stundvis om sjuka organisationer. Någon säger att “det sitter i väggarna”, som om problemen är olösliga och det inte går att göra något åt det. Det finns verksamheter där ledningsproblem högre upp gör det svårt att vara chef på verksamhetsnivå.

En kultur där värdegrunden inte spelar någon roll i praktiken och där medarbetarna ses som utbytbara kuggar i ett maskineri är svår att förändra. Framför allt är det svårt att skapa långsiktiga förändringar när man som chef riskerar att drabbas av ogenomtänkta beslut om omorganisationer.

Motsatsen kan råda. Enligt boken ”Omvårdnad på avancerad nivå” Edberg med flera så har svensk vård en organisation med rötter i medeltiden. Det händer att medarbetare försvarar det rådande med näbbar och klor trots att små förändringar i arbetssättet kan innebära bättre vård för den enskilde. Att arbeta i tvärprofessionella team tillvaratar kompetenser och visar nya vägar framåt.
  

Nån-annan-ismen


Det är lätt att skylla på chefer. Vi har alla var och en ett ansvar för vårt personliga ledarskap. Var och en är sitt eget personliga varumärke. Alla har ett ansvar för att göra sitt bästa. Om det inte går är det dags att söka ett annat jobb.

Chefer kan ge uttryck för att medarbetarna är outbildade och ointresserade och att det därför inte går att genomföra förändringar. Men det är chefer som rekryterar medarbetare och det ligger i ledarskapet att få medarbetarna med sig. Medarbetare klagar över att chefen inte förstår och inte är öppen för konstruktiv kritik. Dessutom är det otillräcklig personaltäthet för att ge bra vård. Det skiljer inte speciellt mycket i personaltäthet mellan olika boenden. Det finns dock några där bemanningen är anorektisk och där det är svårt att ge en bra vård. Legitimerad personal har ett speciellt ledarskap som begränsas till de medicinska frågorna, som måste kugga i övriga arbetsuppgifter.  

Det finns äldreboenden som har lätt att få tag i utbildade undersköterskor och sjuksköterskor, där medarbetare stannar kvar och utvecklas. Att jämföra sig med andra brukar kallas benchmarking. Genom att lära av de bästa kan utvecklingen av verksamheten gå fortare framåt.  

Vi har alla ett ansvar för arbetsmiljön och är som kollegor varandras arbetsmiljö. För att kunna göra något åt vår arbetsmiljö måste vi intressera oss för varandra som människor och medarbetare. Som Chef, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut var närvarande! Det går inte att låsa in sig på sitt rum och tro att verksamheten utvecklas. Medarbetare måste få veta att deras arbete betyder något. En annan viktig del för utvecklingen en gemensam vision. En tydlig bild av vem verksamheten är till för och varför.  
Ofta finns det saker som fungerar bra i en verksamhet som det går att bygga vidare på. Likaså finns det ofta enkla förbättringar att inleda med för att påbörja en positiv utveckling. När det gäller förändringar är det bra att ta ett steg i taget och att se till att de verkligen efterlevs. Uppföljning och utvärdering av ett nytt arbetssätt är en stor del av ledarskapet.

Salutogent ledarskap


I en annan artikel beskrivs salutogent förhållningssätt. Det går att ta vara på det friska även i ledarskapet. Genom att göra arbetet meningsfullt, begripligt och hanterbart skapar vi en känsla av sammanhang. Detta är grunden för ett hälsobefrämjande ledarskap. Ledarskapet inbjuder till en bra dialog på arbetsplatsen där alla bidrar med personliga insikter. Det sker genom coachning, teamutveckling och ett salutogent tankesätt i förändringsarbetet.  

Med kunskap om förändring ökar möjligheterna till framgång. Små knep kan göra stor skillnad och om varje steg i förändringsarbetet blir framgångsrikt så blir slutresultatet fantastiskt samtidigt som verksamheten blomstrar. Med verktyg för att uppnå förändring går det att göra vården bättre - varje dag. I de flesta verksamheter pågår någon form av förbättringsarbete. Dessvärre händer det att arbetet rinner ut i sanden och att målen aldrig uppnås. Samtidigt är det viktigt att våga prova nya arbetssätt för att se vad en förändring kan ge.

Gustaf var en före detta militär med ett hiskeligt humör. Han vårdades på långvården efter att ha drabbats av stroke och tappat förmågan att gå. Hans hustru kom på besök varje dag. Hon ville att Gustaf skulle få träning så han kunde återfå gångförmågan. Vår sjukgymnast (fysioterapeut) trodde inte det skulle gå, då Gustaf inte var så benägen att samarbeta. Jag var 17 år och fick kontakt med Gustaf och hans fru. Gustav var spastisk i benen vilket gjorde att benen spändes när han stod upp. Tillsammans med hustrun fick vi i gång honom så att han kunde gå med stöd. Han kunde därefter av och till bjuda på ett leende. Jag tror att vår sjukgymnast fick sig en tankeställare för vad som var möjligt och värt att prova.

Förutsättningar för ett lyckat förändringsarbete


• Synligt och aktivt ledarskap
• Alla måste förstå målen med förändringen
• Kommunikationen måste fungera
• Motstånd ska ersättas med trygghet och engagemang
• Förändringsarbetet måste utvärderas
• Målen med förändringen måste följas upp så att inte arbetet faller tillbaka i gamla hjulspår.

Att lyckas i ett förändringsarbete handlar om psykologi, kommunikation, uthållighet och noggrannhet. En tydlig målbild är en framgångsfaktor. Utan det blir förändringsarbetet lätt ett hot och risken för motstånd till förändringen tydlig. Det blir lättare i en kultur som arbetar med ständiga förbättringar. Att jobba i ett team som ständigt gör verksamheten bättre ger nöjda boende och närstående och stolta medarbetare.

Förändring sker stegvis. Det kan därför vara smart att fundera över i vilken ordning förändringen ska genomföras. Du som förändringsledare är troligtvis långt före de övriga i tanken när ni börjar prata. Genom att ha ett lyssnande förhållningssätt kan du få fram en massa smarta tankar som dina kollegor har och som gör förändringsarbetet både bättre och enklare. Fortbildning eller andra komplement kan förstärka effekten av förbättringsarbetet.

Det gäller att vara SMART på flera sätt. Det är nödvändigt att göra de som berörs av förändringen delaktiga liksom att sätta upp tydliga mätbara mål.
För att få en bestående förändring behöver medarbetaren gör ett åtagande att förändra sitt sätt att arbeta. Det innebär att man måste prata om förändringen flera gånger för att det nya arbetssättet ska rota sig och bli en naturlig del av arbetsmetoden.

De boende och närstående påverkas av förändringsarbete och en framgångsfaktor är att de görs delaktiga i utvecklingsarbetet. Speciellt gäller det om förändringen direkt berör den boende. Om vi exempelvis vill arbeta mer funktionsbevarande med en boende så är framgång beroende av att den boende ser värdet med ett nytt arbetssätt.

Utbildning som verktyg i förändringsarbete


För att genomföra en förändring krävs ofta en genomtänkt plan. Du som driver ett förändringsarbete har ofta en förförståelse och motivation för förändringen. För andra som aldrig ens funderat över att det finns förbättringsutrymme kan det krävas mer insatser för att förstå och motiveras till att förändra sättet att arbeta.

Det gäller att vara kreativ när det gäller planering och genomförande för att exempelvis skapa förutsättningar för fortbildning. Mycket går att göra digitalt idag och det finns ett värde att nyttja den kompetens som finns i verksamheten. Tydliga mätbara mål gör att ni kan se när ni nått fram. En förändring är inte genomförd förrän alla följer det nya arbetssättet. Coachning, stöttning och uppföljning måste ingå som naturliga inslag.

Tips för att lyckas med utbildning
• Ha en tydlig, mätbar målbild. Hur ska förändringen märkas i verksamheten.
• Ge feed-back och beröm för önskad förändring.
• Fundera över vad som är enkelt att börja med i förändringsarbetet och ta ett steg i taget tills hela förändringen är genomförd.
• Fira framgång.

Människocentrerad omsorg


Ett centralt fokus i utvecklingsarbetet på äldreboenden är att säkerställa att vården är individanpassad och människocentrerad. Detta innebär att de boendes behov, önskemål och värderingar sätts i centrum för all vård och omsorg. Genom att involvera de äldre och deras närstående i planeringen och beslutsfattandet kan man skapa en miljö som känns trygg och hemtrevlig.

Teknologins roll i äldreomsorgen


Digitala lösningar: Teknologi kan förbättra vårdkvaliteten och öka säkerheten på äldreboenden. Exempelvis kan elektroniska journalsystem göra det lättare att hålla koll på medicinering och hälsostatus för de boende. Fjärrövervakning och sensorer kan upptäcka fall eller andra nödsituationer snabbt, vilket ökar säkerheten och tryggheten för de boende.
Sociala interaktioner: Digitala verktyg kan också användas för att underlätta sociala interaktioner. Videokommunikation och sociala plattformar kan hjälpa de boende att hålla kontakten med sina nära och kära, vilket är särskilt viktigt för att motverka ensamhet och isolering.

Kompetensutveckling för personalen


Kontinuerlig utbildning: För att säkerställa en hög kvalitet på vården är det viktigt att personalen ständigt utvecklas och uppdateras inom sitt yrkesområde. Genom regelbunden fortbildning och kompetensutveckling kan personalen bli bättre rustad att möta de äldres behov och hantera nya utmaningar.
Tvärprofessionellt samarbete: Att arbeta i tvärprofessionella team, där olika yrkesgrupper samarbetar, kan leda till bättre vårdresultat och en mer holistisk syn på de boendes hälsa och välbefinnande. Detta samarbete kan också bidra till att personalen känner sig mer delaktig och motiverad.

Miljö och hållbarhet


Hållbar design: Utvecklingen av äldreboenden bör även omfatta hållbarhetsaspekter. Genom att använda miljövänliga material och energieffektiva lösningar kan man skapa en hållbar och hälsosam miljö för de boende.
Gröna områden: Att integrera trädgårdar och gröna områden i äldreboenden kan ha många positiva effekter. Det ger de boende möjlighet att vistas utomhus och njuta av naturen, vilket kan förbättra deras mentala och fysiska hälsa.

Kontinuerlig förbättring


Systematisk utvärdering: För att säkerställa att utvecklingsarbetet är effektivt är det viktigt att kontinuerligt utvärdera och följa upp de förändringar som genomförs. Genom att samla in data och feedback från både boende och personal kan man identifiera områden som behöver förbättras och justera insatserna därefter.
Innovativa lösningar: Att vara öppen för nya idéer och innovationer är centralt i utvecklingsarbetet. Genom att testa och implementera nya metoder och teknologier kan äldreboenden ligga i framkant och erbjuda den bästa möjliga vården.

Inspiratör


På nästan alla arbetsplatser finns det medarbetare som är inspiratörer och förebilder för andra. Dessa personer gör stor skillnad för kvaliteten.  Genom att ge kollegorna uppskattning för det vi ser som värdefullt hos dem så kan vi skapa en inspirerande kultur.
Jag ser många fantastiska undersköterskor som skapar aktivitet i vardagen och kan vara en inspiration för andra. Olika boenden har olika förutsättningar, men alla kan göra något. Att fokusera på att verkligheten borde se annorlunda ut kan lätt bli en ursäkt för att inte göra det bästa av nuet.

Människor är olika och somliga sprider skratt och trygghet i gruppen. Det är en bonus för de arbetsgrupper som har en person med ett positivt förhållningssätt och ett stort engagemang, som tycker det är viktigt att ha roligt och inte är rädd för att ”hugga i” där en extra hand behövs. Den personen skapar oftast en god ”kemi” i gruppen. Vår personlighet kan utvecklas genom åren och egenskaper förbättras med erfarenhet och säkert med ett visst mått av vishet. En inåtvänd person kan med åren bli mer öppen och utåtriktad i sociala sammanhang.  
Att lyfta en person som inspirerar andra är i första hand en ledarskapsfråga, men vi har alla ett ansvar att ge varandra beröm i vardagen. En chef har mandat och förhoppningsvis kunskap att ”bygga team” Det är viktigt att som chef se vinsten med varje medarbetares styrka och potential, att ha en förmåga att fånga upp och ge rätt stöd. Resultat blir med stor sannolikhet en positiv laganda och en bättre arbetsmiljö som skapar ringar på vattnet där goda exempel kan få bära upp vardagsarbetet.  

Människor som är inspiratörer sprider ofta glädje på arbetsplatser samtidigt som de är en förebild för hur jobbet kan göras bättre och roligare. Klimatet kan hålla tillbaka den som skulle kunna vara en förebild. Låt kollegornas kreativitet blomma ut så blir jobbet mycket roligare.
  
Det blir lätt lite högtravande när ordet inspiratör används. Det ska vara någon talare på en konferens eller så. De bästa inspiratörerna är de som finns i vår vardag. De som får oss att hitta orken och arbetsglädjen när det känns tungt och svårt. De som får oss att se andra ofta mer positiva perspektiv. De är ett ljus som lyser i en vardag som annars kan vara tung och stressig.  

Det händer att den som är inspiratör utses till samordnare eller kvalitetsombud. Det kan vara ett lyckat drag men det kan också kväva förmågan att vara naturligt inspirerande. Att bli tyngd av administrativa pålagor kan även strypa kreativitet och arbetsglädje.  

Ge era inspiratörer stöd. Visa att ni ser dem, ge beröm och lär av dem. På så vis skapar vi en kultur där goda exempel bär upp vardagsarbetet.

Genom att fokusera på dessa områden kan äldreboenden skapa en miljö som är både trygg och stimulerande för de boende. Utvecklingsarbete är en kontinuerlig process som kräver engagemang och innovation, men som i slutändan leder till en bättre vårdkvalitet och ökad livskvalitet för de äldre.

Läs mer om salutogent förhållningssätt

Reflektion - ledarskap och utveckling:
Undersköterska och vårdbiträde:
• Är du en sådan person som en bra chef vill ha med sig när de bygger framtidens äldreboende?
• Upplever du ditt arbete som meningsfullt, hanterbart och begripligt?
• Får de som gör det där lilla extra beröm och uppskattning?
• Är du eller skulle du kunna bli en inspiratör för dina kollegor?

Chef, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut:
• Finns det verksamheter ni kan jämföra er med för att lära er och bli bättre?
• Hur arbetar ni med förändringar för att de ska upplevas meningsfulla, begripliga och hanterbara för medarbetarna?  
• Hur tar ni vara på de boendes perspektiv i utvecklingsarbete?
• Hur arbetar ni med att lyfta era inspiratörer?

Boende och närstående:
• Genomförs det förbättringar på boendet?
• Finns det någon av undersköterskorna på er enhet som är en inspiratör och förebild?
• Har du visat att du uppskattar den personen?

Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sofrosyne – bättre vård varje dag

Äldrekollen
Kvalitetsgranska ditt äldreboende

Svensk Vårdkontroll
Verktyget för Medicinskt Ansvariga

Aktuellt i media
  • 2023-05-08 08:36

    Stafettpersonal

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-27 05:00

    Patient fick krypa på golvet

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-20 09:10

    Ny bok "Har mamma det bra - introduktion till äldreboendet"

    Läs mer >>

    info
  • 2024-07-15 04:00 08 Förebyggande o lokaler
    Verksamheten behöver ha bra rutiner vid utprovning av hjälpmedel.
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-07-11 04:00 11 MTP
    Har ni koll på era hjälpmedel?
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-07-08 04:00 01 Kvalitet
    Rätt ambitionsnivå är nyckel till framgång
    info
  • 2024-07-04 04:00 12 Personlig omvårdnad, 06 Dokumentation, 15 Handlingsberedskap, 04 Bemötande
    Så stärker du språkkunskaperna hos språksvaga medarbetare på äldreboendet
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-06-27 04:33 14 Läkemedelshantering
    Har ni många allvarliga läkemedelsavvikelser?
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-06-24 04:00 12 Personlig omvårdnad, 08 Förebyggande o lokaler
    När värmeböljan kommer gäller det att ha kunskap och en strategi för att skydda de boende och medarbetarna
    info
comments powered by Disqus

Skriv upp dig till
Vårdpraktikans nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev