Hur upplevs första besöket på äldreboendet?

Hur är det att besöka ett äldreboende för första gången? Just nu är det fokus på visir och plexiglasskärmar. Men hur är det för övrigt? Är det välkomnande och gemytligt. Känner sig besökaren välkommen?

Hur är det att komma och besöka ert äldreboende?

För några år sedan kom jag till ett äldreboende och skulle göra kvalitetsgranskning. Det var mitt första besök vid boendet och det hade flyttat in i nya lokaler något halvår tidigare. Ytterdörren är låst och det finns en porttelefon. Jag trycker på knappen, tre signaler kommer fram och därefter blir jag bortkopplad. Försöker igen, en person svarar och jag ber att få komma in. Javisst säger den som svarar och lägger på, inget händer och dörren förblir låst. Den tredje gången jag ringer blir jag äntligen insläppt. Väl inne i huset möts jag av kala korridorer, i ett hörn står en sliten fåtölj, inga tavlor eller blommor syns i lokalen.

– Om jag vore 15 år och skulle besöka min farmor – skulle jag då komma igen?  

När jag kom upp till det våningsplan som jag skulle börja min granskning på möttes jag av en ny låst dörr. Väl innanför den känner jag en svag doft av urin och ser kaffefläckar på golvet. Jag skrev givetvis om min upplevelse i revisionsrapporten och chefen blev väl inte så glad.

På detta äldreboende tog man till sig av min kritik. När jag kom dit ett år senare fungerade insläppet mycket smidigare. Det fanns konst på väggarna och blommor. Man hade även gjort ett utrymme intill entrén till aktivitetsrum. När jag kom den gången satt några damer och målade under samspråk – det kändes att huset levde.  

Undersköterska: Vad gör ni för att bidra till att människor som kommer till boendet känner sig välkomna och att det finns en känsla av gemyt?

Chef och legitimerad personal: Vad gör ni för att få besökare att känna sig mer välkomna? De som är närstående kan få egna taggar, nycklar eller så kan man ha dörrlås med ansiktsigenkänning. Genom att prova att ringa på ytterdörren till boendet, om den är låst får man snabbt besked om hur det fungerar. Välj en dag när ni har vikarier inne, så märker ni om introduktionen fungerat. Går det att planera användningen av lokaler så att besökare och boende möts av och bjuds in att delta i gemensamma aktiviteter?

Närstående: Upplever du lokalerna som inbjudande och trivsamma?


Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Kvalitet i äldreomsorgen

Aktuellt i media
  • 2024-05-28 04:00 01 Kvalitet, 06 Dokumentation
    The importance of clear routines at the nursing home: Making it "Easy to do right"
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-05-23 04:00 04 Bemötande, 05 Planering, 03 Ledarskap
    What can you do to make your accommodation attractive to someone who is going to move in?
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-05-22 04:00 01 Kvalitet
    The right level of ambition is key to success
    info
  • 2024-05-21 04:00 01 Kvalitet, 06 Dokumentation, 07 Riskhantering, 03 Ledarskap
    Nursing homes should work with systematic quality development
    info
  • 2024-05-17 04:00 01 Kvalitet, 15 Handlingsberedskap, 05 Planering
    Strategic Planning for Skills Development at the Nursing Home: Strengthening Staff Skills and Qualifications
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-05-13 04:00 18 Arbetsmiljö och utveckling
    It is important to have a conversation climate with a high ceiling. Dominance techniques and reprisals lower the quality.
    Foto-Michael-Erhardsson-web
    info
comments powered by Disqus

Skriv upp dig till
Vårdpraktikans nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev