Hur upplevs första besöket på äldreboendet?

Hur är det att besöka ett äldreboende för första gången? Just nu är det fokus på visir och plexiglasskärmar. Men hur är det för övrigt? Är det välkomnande och gemytligt. Känner sig besökaren välkommen?

Hur är det att komma och besöka ert äldreboende?

För några år sedan kom jag till ett äldreboende och skulle göra kvalitetsgranskning. Det var mitt första besök vid boendet och det hade flyttat in i nya lokaler något halvår tidigare. Ytterdörren är låst och det finns en porttelefon. Jag trycker på knappen, tre signaler kommer fram och därefter blir jag bortkopplad. Försöker igen, en person svarar och jag ber att få komma in. Javisst säger den som svarar och lägger på, inget händer och dörren förblir låst. Den tredje gången jag ringer blir jag äntligen insläppt. Väl inne i huset möts jag av kala korridorer, i ett hörn står en sliten fåtölj, inga tavlor eller blommor syns i lokalen.

– Om jag vore 15 år och skulle besöka min farmor – skulle jag då komma igen?  

När jag kom upp till det våningsplan som jag skulle börja min granskning på möttes jag av en ny låst dörr. Väl innanför den känner jag en svag doft av urin och ser kaffefläckar på golvet. Jag skrev givetvis om min upplevelse i revisionsrapporten och chefen blev väl inte så glad.

På detta äldreboende tog man till sig av min kritik. När jag kom dit ett år senare fungerade insläppet mycket smidigare. Det fanns konst på väggarna och blommor. Man hade även gjort ett utrymme intill entrén till aktivitetsrum. När jag kom den gången satt några damer och målade under samspråk – det kändes att huset levde.  

Undersköterska: Vad gör ni för att bidra till att människor som kommer till boendet känner sig välkomna och att det finns en känsla av gemyt?

Chef och legitimerad personal: Vad gör ni för att få besökare att känna sig mer välkomna? De som är närstående kan få egna taggar, nycklar eller så kan man ha dörrlås med ansiktsigenkänning. Genom att prova att ringa på ytterdörren till boendet, om den är låst får man snabbt besked om hur det fungerar. Välj en dag när ni har vikarier inne, så märker ni om introduktionen fungerat. Går det att planera användningen av lokaler så att besökare och boende möts av och bjuds in att delta i gemensamma aktiviteter?

Närstående: Upplever du lokalerna som inbjudande och trivsamma?


Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Kvalitet i äldreomsorgen

Äldrekollen
Kvalitetsgranska ditt äldreboende

Svensk Vårdkontroll
Verktyget för Medicinskt Ansvariga

Aktuellt i media
  • 2023-05-08 08:36

    Stafettpersonal

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-27 05:00

    Patient fick krypa på golvet

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-20 09:10

    Ny bok "Har mamma det bra - introduktion till äldreboendet"

    Läs mer >>

    info
  • 2024-04-18 04:00 10 Aktivitet o funktionsbevarande arbetssätt
    Rätt använd teknik kan bidra till bättre innehåll i vården.
    info
  • 2024-04-15 04:00 09 Mat och måltid
    Mat och fallförebyggande: Så säkerställer äldreboendet en trygg och näringsrik mathantering
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-11 04:00 05 Planering
    Rätten att vara centrum i sitt eget liv
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-08 04:00 10 Aktivitet o funktionsbevarande arbetssätt
    Får de boende stöd med ett funktionshöjande arbetssätt?
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-04 04:00 11 MTP
    Hänger ni med i den tekniska utvecklingen?
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-02 04:00 12 Personlig omvårdnad
    Muntorrhet kan skapa svårigheter i vardagen.
    Foto: Mostphotos
    info
comments powered by Disqus

Skriv upp dig till
Vårdpraktikans nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev