Lappsjuka

Uppmanande lappar kan vara ett tecken på att arbetsplatsen inte fungerar så bra. Spritar verkligen medarbetarna händerna mer för att det sitter en lapp om att sprita händerna vid handspriten? Det kan vara ett tecken på att äldreboendet inte fungerar som det ska. Vi har var och en ett personligt ansvar för att hålla det snyggt och skapa trivsel.

Meningslösa lappar


Det finns enheter där man skriver lappar om allt. De vanligaste exemplen på lappsjuka är ”Din mamma jobbar inte här” över diskbänken eller på toaletten. Den värsta och mest meningslösa uppmaning jag sett är ”Stoppa inga gafflar i brödrosten”. Andra vanliga är torka av skorna, häng av ytterkläderna. Det finns enheter där väggar och dörrar har så mycket uppmaningar att det är omöjligt att se dem.  

Hur påverkas vi av lappar


I trafiksäkerhetsarbetet har man insett att med för mycket information blir det till sist att man inte ser skogen för alla träd. Trafiksäkerhetsverket har därför rensat och rensar fortlöpande för att begränsa mängden information vi trafikanter ska ta ställning till.  

På arbetsplatser förekommer skriftliga uppmaningar alltför ofta. Vem tror att personalen spritar händerna oftare för att det finns en lapp om att sprita händerna i anslutning till flaskan med handsprit? Och är det verkligen så att den som lämnar sin kaffekopp utan att diska slutar att göra det för att det sitter en lapp där?
Visst kan man bli irriterad på en arbetsplats för sådant som inte fungerar. Jag blev själv äcklad när jag hittade en nästan ett år gammal mjölkförpackning i kylskåpet i personalrummet. Men vad hjälper en lapp mot sådant. Troligen är det någon som glömt att de ställt in den där och det visar att det saknas en rutin för att göra rent kylskåpet. Det bör vara vårt gemensamma ansvar.  

När behövs lappar


Informationsskyltar kan vara motiverade vid tillfälliga behov exempelvis då enheten har spridning av vinterkräksjuka. Då är de mest inriktade till tillfälliga gäster och bör ha genomtänkt placering.

Umgängesregler


Många gånger beror lappskrivandet på att vi undviker att ta upp det med den som slarvat. Detta för att undvika konflikt. Men att inte ta upp det är egentligen ingen lösning. Olösta konflikter kommer förr eller senare att trappas upp och då blir de ännu svårare att hantera. Tänk dock på att du själv ansvarar för hur och när du tar upp frågor.

Lätt aggressiva lappar med moraliserande budskap hjälper inte. Inte heller att gå till chefen och gnälla. Bästa sättet att få till en förändring är att prata utifrån hur du själv känner det. ”Jag blir irriterad när det står en massa gammal disk på diskbänken och sur mjölk i kylskåpet. Jag skulle vilja att vi visade att vi tycker om varandra och bryr oss om vårt arbete genom att hålla våra gemensamma utrymmen trivsamma”.  

Alla arbetsplatser har i någon omfattning problem med detta. Har arbetsplatsen återkommande problem med att disk och mat lämnas kvar eller att mikron är nedsmutsad så kanske det är bättre att prata om det i grupp. Väldigt få tycker att det är trevligt med mat och disk som luktar och gemensamma överenskommelser brukar de flesta hålla sig till. Om det inte fungerar så kan enskilt samtal med den som inte tar ansvar vara en lösning.

Reflektion - lappsjuka
Undersköterska och vårdbiträde:
• Har ni onödiga lappar?
• Vem är det som sätter upp lapparna?
• Finns det lappar som borde gå att ta bort?

Chef, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut:
• Finns det onödiga affischer och lappar med uppmaningar?  
• Hur är tonläget i uppmaningar?
• Finns det situationer där det är befogat att sätta upp lappar?  

Boende och närstående:
• Är enheten ett hem eller en arbetsplats?
• Finns det lappar med uppmaningar uppsatta på synliga platser?  


Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sofrosyne
Kvalitet i äldreomsorgen

Äldrekollen
Kvalitetsgranska ditt äldreboende

Svensk Vårdkontroll
Verktyget för Medicinskt Ansvariga

Aktuellt i media
  • 2023-05-08 08:36

    Stafettpersonal

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-27 05:00

    Patient fick krypa på golvet

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-20 09:10

    Ny bok "Har mamma det bra - introduktion till äldreboendet"

    Läs mer >>

    info
  • 2024-04-25 04:00 04 Bemötande
    Värdighet i mötet - ett profesionellt förhållningssätt
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-22 04:00 01 Kvalitet
    Rätt ambitionsnivå är nyckel till framgång
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-18 04:00 10 Aktivitet o funktionsbevarande arbetssätt
    Rätt använd teknik kan bidra till bättre innehåll i vården.
    info
  • 2024-04-15 04:00 09 Mat och måltid
    Mat och fallförebyggande: Så säkerställer äldreboendet en trygg och näringsrik mathantering
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-11 04:00 05 Planering
    Rätten att vara centrum i sitt eget liv
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-04-08 04:00 10 Aktivitet o funktionsbevarande arbetssätt
    Får de boende stöd med ett funktionshöjande arbetssätt?
    Foto: Mostphotos
    info
comments powered by Disqus

Skriv upp dig till
Vårdpraktikans nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev